Hormoner, fett og kolesterol

Oppdatert: feb. 26

Visste du at kjønnshormonene dine i stor grad er bygget opp av fett og kolesterol?

I motsetning til hva du kanskje tror, så er det i hovedsak animalsk fett som tilfører den gunstigste fettsammensetningen for kroppen vår - også hormonene våre.

Bare se på fettinnholdet i morsmelk, som er den perfekte føden for et spedbarn i utvikling: den består av hele 48% mettet fett, 33% enumettet fett og 16% flerumettet fett. I tillegg inneholder morsmelk store mengder kolesterol, som er helt nødvendig for utviklingen av hjernen, nervesystemet og synet til det voksende barnet. Det viser seg at denne sammensetningen også er gunstig for oss videre i livet.


Fettsammensetningen i animalsk mat er veldig lik den i morsmelk (med unntak av fisk og sjømat, som inneholder større mengder flerumettet fett). Fordøyelsessystemet vårt er i tillegg best tilpasset å ta opp næring fra animalsk mat fremfor planteføde.

Men er ikke mettet fett usunt?

Du lurer kanskje på hvorfor vi da blir fortalt at vi bør kutte ned på mettet fett fra animalsk mat, og heller erstatte det med flerumettet fett fra vegetabilske kilder? Disse kostholdsrådene er dessverre basert på feilaktig informasjon etter den amerikanske forskeren Ancel Keys på 1950-tallet. Han la frem en hypotese om at mettet fett og kolesterol førte til hjerteinfarkt. Det er utallige studier som i ettertid har vist at denne hypotesen var feil. Matvareindustrien var imidlertid raskt ute med å forbarme seg over ideen om at mettet fett og kolesterol var skadelig, og har siden da drevet massiv markedsføring for å promotere sine «sunne» vegetabilske produkter.


Hvis vi lar naturen vise vei - og tar i betraktning hvordan vi mennesker har levd og utviklet oss gjennom flere hundre tusen år - så blir det ganske innlysende at den beste næringen for oss kommer fra naturlig og levende mat. Både fra dyre- og planteriket. Ikke fra raffinerte og sterkt prosesserte vegetabilske oljer. Denne typen fett tilfører ikke cellene og hormonene våre noe nyttig. Tvert imot ser det heller ut til å kunne gjøre mer skade enn nytte.


Dette betyr på ingen måte at alt vegetabilsk fett er dårlig. Uraffinert kaldpresset olivenolje er absolutt en sunn og god fettkilde. Uraffinert kokosolje har mange positive helsefordeler. Fett fra avokado, nøtter og frø i sin naturlige form er også gode fettkilder. Nøtter og frø bør imidlertid bløtlegges for å gjøre de mer lettfordøyelig og øke næringsopptaket.



De viktige omega-3 fettsyrene


Omega-3 fettsyrer i form av EPA og DHA er essensielle for vår helse, og for fruktbarheten. Ikke minst er det viktig for utviklingen til barnet du ønsker deg. Dette er flerumettede fettsyrer som det finnes mye av i bl.a. fet fisk, som vi trenger en viss mengde av hver dag. Du kan lese mer om dette her.



Hva med kolesterol?


Kolesterol er livsnødvendig. Man kan derimot lett få inntrykk av det motsatte, at vi må gjøre alt vi kan for å få ned kolesterolnivået. Men visste du at omtrent alle cellene i kroppen vår produserer kolesterol kontinuerlig? Det er ikke uten grunn. Leveren sørger for at vi alltid har tilgang til nok kolesterol. Hjernen vår er spesielt rik på kolesterol, og nervesystemet trenger store mengder kolesterol for å fungere slik det skal. Hukommelsessvikt er en av bivirkningene av kolesterolsenkende medisiner.


Nest etter hjernen er det våre endokrine kjertler (som produserer hormoner) som har størst behov for kolesterol. Altså er vi helt avhengig av kolesterol for at hormonsystemet vårt skal fungere. For lite kolesterol gjør det rett og slett umulig å bli gravid!

Lurer du på om du får i deg det du trenger gjennom kostholdet ditt? Har du andre spørsmål? Ta kontakt med meg så hjelper jeg deg. Du kan også enkelt bestille time online.

31 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle